Brev:
Sygdom og kost
30. januar 2017
Alder:
2 år, 3 mdr.
Sygdom og kost
Hej Helen.
Jeg har været rigtig glad for at læse med i din brevkasse. Nu er det mig der har brug for råd/vejledning.
Min kæreste og jeg har en dejlig dreng på 2 år og 3 mdr. Han er en rigtig sød og sjov dreng i god udvikling, og han giver os mange grin og smil hver dag.
Hele januar har han stort set været skrantende med forkølelse, feber, hoste, diarré, opkast og hvad der ellers kan komme efter sådan en lille størrelse. Det er begyndt at være meget frustrerende for mig især.
Jeg er begyndt at tænke over, hvad der mon kan ligge til grund for al den sygdom. Jeg er ikke i tvivl om, at han slæber meget til sig fra dagpleje/legestue, men jeg tænker også om der kan findes årsager i hans kost.
Vores søn var længe om at lære at spise (omkring 1 år). Han fandt ikke mad interessant, og jeg var nok desværre tilbøjelig til at presse ham lidt. Det skammer jeg mig rigtig meget over.
Han smager helst ikke på nye ting, og han er ikke så vild med frugt og grønt. Han spiser næsten kun kødet til aftensmad, og lader kartofler, pasta og hvad vi ellers får til, ligge. Der bliver sagt promte NEJ! når vi fortæller ham, at han også skal smage på det andet. Vi kan jo ikke presse ham til at spise og giver lidt op i forhold til det.
Det er ikke fordi at han ikke kan lide kartofler osv., men han vil bare helst have kødet.
Han har aldrig i sit liv spist en rugbrød eller en franskbrød med noget på, men han får øllebrød til morgenmad med kerne og det hele. Det glider ned uden problem. Han ved ikke hvad leverpostej og andre slags pålæg er, da han ALDRIG har villet smage på det. Så han får havregrød til middag nede i dagplejen, og varm mad i legestuen. Jeg er ved at være MEGET irriteret/frustreret over det, for han skal i børnehave til november, og jeg kan jo ikke give ham havregrød med i madpakken.
Jeg var selv en meget madglad pige da jeg var lille, og der var ikke noget jeg ikke spiste. Sådan er det stadig, og der er ikke noget jeg ikke kan lide. Min søn har set en masse forskellige madvarer, og set især jeg spise dem. Jeg spørger ham altid om han vil smage, men nej.
Jeg har en lille idé om, at han måske kunne være sensitiv inde i munden. Jeg har selv Aspergers Syndrom, og nogle udfordringer ved dette kan bl.a. være særlig sensitivitet på kroppen/i munden.
Jeg er begyndt at give ham en multi-vitamin hver dag, og Bio-strath dråber, for at se, om det kan styrke ham lidt.
Jeg håber at du kan hjælpe mig lidt, og give mig lidt gejst tilbage. Jeg knuselsker min lille krudtugle, men jeg bliver ked af det/frustreret hvis alt hans sygdom og skranten skyldes en dårlig kost. :(
Hilsen en frustreret mor.